Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker

De inspiratie voor deze blog komt van het artikel "When the solution is the problem"

Zoek de oplossing niet altijd in techniek

Niet altijd ligt de oplossing van een probleem (uitdaging/vraagstuk) in een technische aanpak. Waarom direct terug naar de vergaderruimte om een nieuwe oplossing op het whiteboard te kalken zonder eerst door te vragen en te kijken of er misschien een andere oorzaak aan ten grondslag ligt.

Vergeet niet dat in een bedrijf mensen werken (ja nog steeds, hoewel robots steeds meer  in opmars zijn ;-)

Mensen hebben nu eenmaal de rare eigenschap dat ze last hebben van gemoedstoestanden, vermoeidheid en sommige mensen vinden vaak hetzelfde werk doen saai. Er zijn ook mensen die niets liever doen dan saai werk.

Ik bedoel maar, geen 2 mensen zijn gelijk en ook bij het ontwikkelen van softwarematige oplossingen heb je daarmee rekening te houden.

Is het proces wel helder

Het kan heel goed zijn dat wij als softwaremakers iets proberen te bouwen omdat de klant zegt het zo te willen hebben (omdat hij het altijd zo gedaan heeft). Soms moeten we eigenwijs zijn en de klant duidelijk maken dat het proces eerst anders moet worden ingericht. Maar let op, dit kan alleen als wij als "vaklui" ons terdege hebben verdiept in het vraagstuk en door ons bedrijfskundig inzicht ook daadwerkelijk een dergelijk advies kunnen geven.

Eerst luisteren dus!

Luisteren is het halve werk! Ik besteed liever in het begin van het project wat meer tijd om met de klant te bespreken wat nu eigenlijk de vraag is dan dat ik denk dat ik het al weet en er later achter kom dat de klant iets heel anders bedoelde.

Niet alles is een spijker, zorg dat je niet alleen een hamer in je gereedschapskist hebt